NL / EN
Nieuws-detail -
Wegwijs in Woonrecht
Praktische antwoorden op vragen uit de praktijk
Klik hier om dit boek te bestellen

Langere bedenktijd bij koop via webwinkel

19 juni 2014 - nieuws

Steeds meer aankopen vinden plaats via Internet. Webwinkels bieden vaak een grote keuze en een lage prijs. De consument kan bovendien gemakkelijk vanuit huis zijn bestelling plaatsen en betalen.


Voor kopen via Internet en andere vormen van koop op afstand (denk aan koop via telefoon, fax, een postorderbedrijf of via een bon in de krant) gelden bijzondere regels ter bescherming van consumenten. De gedachte achter deze beschermingsregels is dat een consument soms te gemakkelijk op Internet klikt of ja zegt tegen een aardige en overtuigende verkoper aan de telefoon. Bovendien ziet de consument het gekozen product bij koop op afstand pas nadat de koop is gesloten. Het zou unfair zijn als de consument bij een tegenvallend (of niet passend) product, toch gehouden zou zijn aan de koop.

Het Nederlandse recht kende al regels voor de koop op afstand. Per 13 juni 2014 geldt echter de Europese Richtlijn Consumentenrechten, waarmee de regels voor verkoop op afstand voor heel Europa hetzelfde zullen zijn. Hieronder vindt u een opsomming van de belangrijkste wijzigingen.

Herroepingsrecht

Sinds 2001 kent het Burgerlijk Wetboek al een herroepingsrecht voor consumenten. Tot de implementatie van de richtlijn hadden consumenten zeven werkdagen de tijd om hun beslissing terug te draaien en de koop zonder opgaaf van reden ongedaan te maken (te herroepen). Dit herroepingsrecht is in het leven geroepen voor de consument die (te) impulsief op afstand koopt en voor de consument die teleurgesteld is in het product (hieronder valt ook het kledingstuk dat te groot of te klein blijkt). Per 13 juni 2014 geldt een bedenktermijn van veertien dagen. Dat is dus een verdubbeling van de oude termijn.

De verkoper moet de koopprijs terugbetalen binnen veertien dagen na herroeping door de consument. Hij mag echter sowieso wachten tot de gekochte zaken retour zijn ontvangen, tenzij de consument een bewijs kan overleggen dat hij deze terug heeft gezonden.

Er geldt een behoorlijk aantal uitzonderingen op het herroepinsgrecht. De meeste zijn logisch, zoals de cd (voorzover deze nog verkocht worden) waarvan de verzegeling is verbroken, bederfelijke waar en zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden in verband met gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling is verbroken (denk aan ondergoed).
Minder voor de hand ligt de pakketreis. De gedachte daarachter zal zijn dat de aanbieder zelf verplichtingen moet aangaan met derden (hotel, vliegmaatschappij etc) die niet (altijd) ongedaan gemaakt kunnen worden als de consument zich bedenkt.

Let op dat de regeling alleen geldt als gebruik wordt gemaakt van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand. De regeling geldt dus niet als de consument zelf een winkel mailt (of belt) en bestelt of bijvoorbeeld een afspraak maakt bij de kapper.

Informatieplicht

De verkoper is verplicht om de consument uitgebreid te informeren over het herroepingsrecht.
Met name moet de volgende informatie worden verschaft:
- de voorwaarden waaronder, de termijn waarbinnen en de wijze waarop het herroepingsrecht kan worden gebruikt;
- de mededeling dat de consument de kosten van het terugzenden van de goederen betaalt bij herroeping;
- de vermelding van de kosten van het terugzenden wanneer de zaken niet per gewone post kunnen worden teruggezonden;

Er staan uiteraard sancties op niet- of niet volledige informatie. Informeert de verkoper de consument bijvoorbeeld niet goed over de kosten van retourzending, dan zijn deze voor rekening van de verkoper.

Ten slotte

De regeling geldt alleen voor verkopen op afstand na 13 juni 2014. Wilt u meer informatie over de nieuwe of de oude regeling, dan kunt u contact opnemen met Erik Lichtenveldt (telefoonnummer: 010-7504475 of el@thladvocaten.nl).

Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Lees meer over ons cookiebeleid.