NL / EN
Nieuws-detail -
Wegwijs in Woonrecht
Praktische antwoorden op vragen uit de praktijk
Klik hier om dit boek te bestellen

Betaling via internetbankieren aan de verkeerde persoon....Wie betaalt de rekening?

07 maart 2012 - nieuws

Het kan een ieder overkomen; bij het overmaken van een geldbedrag via internetbankieren gebruikt u uw bancaire adresboek, klikt u abusievelijk de verkeerde begunstigde aan en verzendt u de opdracht. Wat kunt u nu doen? Kunt het geldbedrag terugvorderen van de bank of dient u bij de ontvanger aan te kloppen?


In een zaak die speelde bij de Rechtbank Alkmaar, werd de bank aangesproken. Wat was er gebeurd? Wilkin Beheer B.V. had per abuis een bedrag van € 10.000,-- overgemaakt aan Fasal Ehitus in Estland, een voormalige relatie die nog in het adresboek stond. De bedoeling was om te betalen aan Fenster Ehitus in Estland. Fasal Ehitus was inmiddels failliet. Wilkin Beheer B.V. merkte de fout snel op en meldde deze ongeveer tien minuten na de overboeking bij de bank met het verzoek aan de bank om 'het nodige' te doen. De bank meldde drie dagen later dat zij helaas niets meer kon doen. Zij had bericht van de bank te Estland had ontvangen dat het geld inmiddels was bijgeboekt op de rekening van het failliete bedrijf.

Wilkin beheer B.V. erkende dat zij bij het overmaken een fout had gemaakt. Zij stelde dat de zorgplicht van de bank met zich meebrengt dat de bank alle maatregelen dient te nemen ter voorkoming van (verdere) schade als zij die fout direct bij de bank meldt. Volgens Wilkin Beheer B.V. had de bank aan deze zorgplicht niet voldaan. De bank had volgens Wilkin Beheer B.V. eerder aan de bank te Estland een verzoek tot 'cancellation of payment' kunnen doen.

De bank betwiste dat zij iets aan de overmaking kon doen. Zij stelde dat een overboeking via internet door een volledig geautomatiseerd systeem gaat, waar zij geen enkele invloed op heeft. Tevens stelde de bank dat het geen zin had om de ontvangende bank te Estland te waarschuwen, omdat deze niet van te voren gewaarschuwd werd dat er een overschrijving aankwam. Ook de ontvangende bank heeft dus geen enkele invloed op het systeem dat de overboekingen verwerkt, aldus de bank. Daarbij geldt dat wanneer een bedrag eenmaal op de rekening van de begunstigde is bijgeschreven, noch de bank van de verzender, noch de bank van de begunstigde, zonder toestemming van de begunstigde dit bedrag kan terugboeken. K
ort en goed betoogde de bank dat zij, ook al zou zij willen, niets kan doen aan eenmaal verzonden betalingsopdrachten.

Wilkin Beheer B.V. kon tegen het betoog van de bank niets inbrengen. De rechtbank oordeelde dan ook dat de bank geen enkele invloed mag en kan uitoefenen op de verwerking van een via internetbankieren gegeven opdracht tot overboeking, waardoor er ook geen sprake van kan zijn dat de bank haar zorgplicht schendt. Er resteerde dus een vordering op het failliete bedrijf in Estland.

Overigens staat in de algemene voorwaarden die banken hanteren vaak opgenomen dat het niet de plicht is van de bank om het rekeningnummer in combinatie met naam rekeninghouder (en eventueel plaats) op juistheid te controleren. In het geval u een geldbedrag overmaakt naar een bankrekening die niet overeenkomt met de naam van de begunstigde, zal de bank meestal een brief sturen naar de begunstigde met het verzoek om het ontvangen geld terug te storten.
Als de begunstigde het geld niet overmaakt, zult u dus zelf contact op moeten nemen met de begunstigde en in het ergste geval een procedure tegen de begunstigde moeten aanspannen waarin u teruggave van het geldbedrag vordert op grond van onverschuldigde betaling.

Voor meer informatie of advies over dit onderwerp kunt u contact opnemen met Ariane Romijn (tel: 010-7504475 of e-mail ariane.romijn@thladvocaten.nl)

Wij gebruiken cookies om de ervaring op onze website te verbeteren, statistieken bij te houden en je toegang te geven tot onze social media.
Lees meer over ons cookiebeleid.